ZZP Servicedesk

6 verdienmodellen voor zzp’ers

6 verdienmodellen voor zzp’ers

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Als zzp'er verkoop je je uren aan de klant. Omdat je niet de enige zzp'er bent in Nederland komt dit verdienmodel aardig onder druk te staan. Hoe zorg ervoor dat je een aantrekkelijk prijs voor je klant kunt berekenen en ook gewoon geld kunt verdienen? Dit zijn 6 verdienmodellen voor zzp'ers.
Blog van Vicky Fasten | Fasten Company

1. Uurtje-factuurtje

Om er even in te komen beginnen we met het meest gebruikte verdienmodel in de dienstensector: uurtje-factuurtje. Je spreekt met je opdrachtgever af hoeveel tijd je ergens aan besteedt en hoeveel je per uur betaald krijgt. Afhankelijk van de vaste lasten die je hebt, kun je bepaalde kosten zoals reiskosten en kantoorkosten apart doorberekenen. Daarnaast kun je voor specifieke werkzaamheden een ander uurtarief in rekening brengen.

2. Waardebepaling achteraf

Een model dat je steeds vaker voorbij ziet komen is waardebepaling achteraf. Je kunt dit bijvoorbeeld toepassen als je een workshop organiseert. De deelnemers van de workshop betalen na afloop een bedrag dat zij denken dat het waard was. Belangrijke tip hierbij is dat je het ‘afrekenmoment’ echt organiseert. Dus niet een spaarpot ergens op tafel zetten en hopen dat mensen er iets in doen. Maar van iedereen concreet feedback verzamelen door te vragen of ze 0, 5 of 10 euro willen betalen.

3. Abonnementsmodel

Dit model zie je over het algemeen terug bij diensten en producten die op regelmatige basis afgenomen worden, zoals hard-copy tijdschriften of online software. Nu zie je zzp’ers ook experimenteren met deze diensten en dat is helemaal niet verkeerd. Op deze manier creëer je namelijk een stabieler inkomen voor jezelf. Een goed voorbeeld is Sietske Ridders. Zij heeft als kunstenaar een kleurplatenabonnement ontwikkeld. Voor 15 euro per drie maanden stuurt zij al haar abonnees maandelijks een bijzondere kleurplaat.

4. Freemium

Het woord ‘freemium’ is een samenvoeging van free en premium. Dit betekent dat de klant eerst gratis kennis kan maken met de dienstverlening en bij tevredenheid een betaalde opdracht kan plaatsen. In de dienstverlening zie je dit vaak terug in de vorm van een gratis ‘quick scan’. Hierin geef je de klant in eerste instantie wat tips en adviezen en vervolgens de mogelijkheid om bij jou een opdracht te plaatsen. Dit is een subtiele en prettige manier om een offerte bij iemand neer te leggen.

5. Marktkennismodel

Verkoop je kennis en data. Doordat je als zzp’er bij veel verschillende opdrachtgevers werkt, heb je een goed beeld van de markt. Deze informatie kan heel interessant zijn voor andere opdrachtgevers. Welke kennis kun je vermarkten? De combinatie van schaarse informatie met professioneel advies biedt veel kansen. Zo zie je dat trendwatchers jaarlijks een uitgebreid rapport uitbrengen dat relevante informatie voor hun klanten bevat en zie je experts online hun kennis aanbieden via Udemy.

6. Netwerkmodel

Bij dit model werk je met een vast groepje zzp’ers die allemaal complementaire diensten aanbieden. Hierbij richt je je op het doorgeven van klanten binnen die groep. Vaak doe je dit al door bijvoorbeeld een relatie door te verwijzen naar ZZP Servicedesk. Maar binnen dit model spreek je met elkaar af naar buiten te treden als één merk en binnen de groep geen concurrenten van elkaar op te nemen. Je ziet dit soort initiatieven wel bestaan maar vereisen veel vertrouwen en commitment van elkaar.
Kortom, verdienmodellen zijn vaak helemaal niet zo ingewikkeld. De kracht van een goed verdienmodel is focus en commitment. Durf voor één verdienmodel te gaan en werk daar consequent mee. Het model moet de flexibiliteit naar je opdrachtgever natuurlijk niet in de weg gaan staan, toch is het belangrijk om als zzp’er wat zekerheden in te bouwen. Op deze manier krijg je veel meer grip op jouw inkomsten en wordt je niet geleefd door je opdrachtgever.
MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!