Laat je bedrijf groeien: in 10 stappen meer succes

Laatste update: 08-12-2022 Leestijd: 9 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Trotse ondernemer lacht in camera

Ben je ondernemer in hart en nieren en houd je wel van een uitdaging? Kies dan voor nog meer succes, ontdek hoe jouw bedrijf in slechts 10 stappen groeit en start vandaag nog! 

Zo laat jij je bedrijf groeien

  1. Breng de huidige situatie van je bedrijf in kaart 
  2. Meet, analyseer en focus op wat werkt 
  3. Heb je doelen duidelijk
  4. Zorg dat je systemen en processen op orde zijn 
  5. Durf risico’s te nemen
  6. Wees inventief en werk proactief
  7. Werk aan je netwerk 
  8. Creëer tijd om te werken aan de groei van je bedrijf: besteed taken uit 
  9. Vergeet je bestaande klanten niet
  10. Werk aan je bedrijf, niet in je bedrijf 

Stap 1: Breng de huidige situatie van je bedrijf in kaart 

Ongeacht of je een klein of groot bedrijf wilt laten groeien: om te groeien, moét je weten wat de huidige situatie van je bedrijf is. Want hoe meet je groei als je de startsituatie niet kent? 

Beperk je tot de feiten en geef antwoord op vragen als: 

  • Hoeveel klanten heeft mijn bedrijf nu? 
  • Hoe groot is het bereik van mijn kanalen (e-mail, social media, website, webshop)?
  • Wat is mijn huidige (jaar)omzet en winst?  
  • Wat is het huidige conversiepercentage?
  • Hoeveel terugkerende klanten heeft mijn bedrijf? 
  • Wat is de waarde van mijn bedrijf? (Tip: ontdek hier hoe je de waarde van je bedrijf berekent) 
  • Hoeveel personeel heb ik momenteel in dienst? 
  • Met hoeveel partners werk ik samen? 
  • Hoe doet mijn bedrijf het ten opzichte van concurrenten? (Tip: maak een concurrentieanalyse

Uiteraard zijn er nog veel meer vragen die, afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, beantwoord kunnen worden om de huidige situatie van je bedrijf in kaart te brengen. 

Doe dit zorgvuldig, want uiteindelijk zullen de antwoorden op bovenstaande vragen je helpen bij het opstellen van je doelstellingen. 

Stap 2: Meet, analyseer en focus op wat werkt 

De drie belangrijkste W’s voor de groei van je bedrijf: weet wat werkt! 

De grootste valkuil van bedrijven die willen groeien, is dat ze (te) veel tijd en geld investeren in nieuwe campagnes, vervolgens de resultaten van deze (individuele) campagnes vergeten te meten en daarom niet weten óf en, zo ja, welke campagnes werken en welke niet. Hartstikke zonde, omdat het meten en analyseren van deze data vaak heel erg simpel is. 

Hartstikke zonde, omdat het meten en analyseren van deze data vaak heel erg simpel is.

Zoek uit wáár je nieuwe klanten vandaan komen (netwerk, telefonisch werven, social media, Google), check de loyaliteit van je huidige klanten (door bijvoorbeeld de open rates van je e-mails te bekijken) en meet wat advertenties opleveren. 

Analyseer vervolgens welke specifieke elementen helpend zijn voor de groei van je bedrijf. Zie je na een winactie een toename in je klantenbestand en na het plaatsen van een inspirerend bericht op social media  een afname? Dan weet je waar de focus op moet komen te liggen (en waar niet). 

Je kunt iedere maand trouw een nieuwsbrief mailen naar je klantenbestand, maar als niemand deze e-mail opent levert het jou en je bedrijf niets op. Sterker nog: het kost je tijd én geld. 

Weet wat werkt, verspil geen kostbare tijd en laat je bedrijf groeien! 

Je ideale klant begrijpen

Leer je ideale klant begrijpen

Gratis meedoen

Stap 3: Heb je doelen duidelijk

Groei is geen doel, maar een middel. 

  • Wil je groeien om te werken naar een financieel onafhankelijk leven?
  • Wil je groeien om je bedrijf letterlijk groter te kunnen maken (en personeel aan te kunnen nemen of te kunnen verhuizen naar een groter bedrijfspand)?
  • Wil je groeien om je bedrijf in de toekomst voor zoveel mogelijk geld te kunnen verkopen?

Wat je reden ook is: weet waarom jij je bedrijf wilt laten groeien en heb je doelen duidelijk. 

Formuleer je doelen concreet en houd te allen tijde deze doelen voor ogen. 

Doelen stellen
Doelen stellen

Stel inspirerende doelen

Gratis meedoen

Stap 4: Zorg dat je systemen en processen op orde zijn 

Voorkom een slechte start: zorg dat je systemen op orde zijn en processen mee kunnen groeien met de groei van je bedrijf. 

Een groei van je bedrijf, betekent ook een groei op andere vlakken: meer klantcontact, meer bestellingen of meer administratie

Zorg dat je systemen en processen op orde zijn, zodat dit niet de groei van je bedrijf zal belemmeren. 

Houd ook hierbij altijd je doelen voor ogen. 

Ben je eigenaar van een webshop en heb je als doel gesteld dat over een jaar je conversiepercentage is verdubbeld? Zorg dan dat je processen hierop zijn ingericht. Heb voldoende voorraad, een goede klantenservice (meer conversie, betekent meer klantvragen) en voldoende mankracht om bestellingen en retouren te verwerken. 

Stap 5: Durf risico’s te nemen

Als het aankomt op (de toekomst van) je bedrijf kan het nemen van risico’s ontzettend ingewikkeld zijn. 

En tóch moet je risico’s nemen om je bedrijf te laten groeien. Want groei is een verandering, en om te veranderen moet je dingen anders durven doen dan voorheen. 

Investeren, kiezen voor online marketing, samenwerken met partners, een social media-account aanmaken, extra machines aanschaffen, personeel aannemen, je website of webshop verbeteren: allemaal stappen die bijdragen aan de groei van je bedrijf, maar ook allemaal stappen die risico’s met zich meebrengen. 

Laat je niet tegenhouden door deze risico’s: zie de kansen, maak een goed plan, stop niet bij een tegenslag en gun je bedrijf de tijd om te groeien. 

Stap 6: Wees inventief en werk proactief

We ondernemen in een tijd waarin alles zich ontzettend snel ontwikkelt. Denk je een origineel product aan te bieden, is je concurrent alweer drie stappen verder en biedt hij/zij een product aan dat nóg origineler, beter en sneller is. 

Zijn je concurrenten enkel actief op Instagram en Facebook? Durf het anders te doen en  maak een TikTok– of YouTube account aan. 

Denk je als ambulant begeleider enkel begeleiding te kunnen bieden aan huis omdat concurrenten het ook zo doen? Durf het anders te doen, maak het voor hulpvragers nóg makkelijker een afspraak met je in te plannen en bied online consulten aan. 

Zorg dat jij die ondernemer bent die inventief en proactief durft te zijn. 

Tip: Ondernemers uit andere landen, zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, lopen op sommige gebieden soms voor op Nederlandse ondernemers. Bezoek eens websites, webshops of social media kanalen van ondernemers uit deze landen, kijk wat zij anders doen dan jij en je Nederlandse concurrenten en doe inspiratie op. 

Stap 7: Werk aan je netwerk 

Netwerken is belangrijk, zeker voor de ondernemer. Zorg dat andere ondernemers je bedrijf kennen, deel ervaringen en leer van elkaar, help andere ondernemers vooruit en vergroot de kans dat zij jou ook willen helpen bij de groei van je bedrijf. 

Bundel je krachten, promoot elkaars ondernemingen bij partners of klanten en vergroot zo je bereik.  

netwerken
Leer netwerken

Haal meer plezier uit netwerken

Gratis meedoen

Stap 8: Creëer tijd om te werken aan de groei van je bedrijf: besteed taken uit 

Ben je een groot deel van je tijd kwijt aan zaken die weinig of niets te maken hebben met de groei van je bedrijf? Stop hier dan nu mee en besteed deze taken uit.

Denk bijvoorbeeld aan je administratie: dit moet gebeuren, maar levert je bedrijf weinig op. 

Kies een goede boekhouder, besteed deze taak uit en gebruik de extra tijd die je hebt om te netwerken, inventieve ideeën te bedenken of je te richten op de kansen die er nog zijn voor je bedrijf.  

Vlekkeloze boekhouding
Vlekkeloze boekhouding

In 7 dagen een vlekkeloze boekhouding

Start nu

Stap 9: Vergeet je bestaande klanten niet

Wist je dat het werven van nieuwe klanten bedrijven gemiddeld zes tot zeven keer meer kost dan het behouden van bestaande klanten (Bain & Company) en dat 60-70% van je bestaande klanten overgaat tot een aankoop, terwijl dit bij nieuwe klanten slechts 5-20% is (boek: Marketing Metrics). 

Je bestaande klanten zijn belangrijk en kunnen vaak meer voor je betekenen dan nieuwe klanten. Vergeet daarom deze groep ook zeker niet.

Betrek bestaande klanten bij je plan om je bedrijf te laten groeien, roep ze op jouw bedrijf te promoten binnen hun netwerk, koppel dit eventueel aan een leuke actie en beloon ze. 

Stuur ze ook regelmatig leuke, inspirerende, helpende of activerende berichten (via mail, social media of post) zodat ze je bedrijf niet vergeten. 

Stap 10: Werk aan je bedrijf, niet in je bedrijf 

Tot slot een advies aan iedere ondernemer: werk aan je bedrijf, niet in je bedrijf. 

Merk je dat de dagen voorbij vliegen? Ren je van hot naar her? En ben je alleen maar druk met het afronden van taken die moeten gebeuren in je bedrijf, maar niet bijdragen aan de groei van je bedrijf? 

Trap dan nu op de rem en ga het anders doen. Want op deze manier investeer je enkel je eigen tijd en dan houdt de groei van je bedrijf snel op. 

Ondernemer met personeel in dienst? Creëer een situatie waarin je personeel het inhoudelijke werk uitvoert en jij je bezig kunt houden met ontwikkeling, verbetering en vernieuwing. Ga bij klanten op de koffie, praat over plannen, ideeën en worstelingen en werk aan je klantrelaties. Bezoek congressen, concurrenten en investeer tijd in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Eigenaar van je eigen broodjeszaak? Bedien dan niet alleen je klanten, maar ga ook eens bij ze aan tafel staan, vraag wat ze van je zaak vinden en durf ook te vragen wat er beter kan. Heb je daar geen tijd voor? Overweeg dan eens om (meer) personeel aan te nemen.

De 5 redenen waarom je bedrijf (nog) niet groeit

  1. Niet de juiste focus 
  2. Te veel overleg, te weinig actie 
  3. De processen en systemen zijn niet op orde 
  4. Je werkt niet samen (met de juiste mensen) 
  5. Enkel bezig met het verleden en heden, niet met de toekomst 

Reden 1: Niet de juiste focus 

Een verkeerde focus kan betekenen dat jouw bedrijf niet (verder) groeit. 

Heb je verschillende campagnes lopen, maar werpt geen van deze campagnes zijn vruchten af? Check dan eens of je jouw doelgroep wel bereikt, aanspreekt en activeert. Misschien ben je niet actief op de juiste kanalen (social media, e-mail, Google), zijn je campagnes niet goed genoeg of sluiten ze niet aan bij je doelstellingen. 

Richt jij je alleen op nieuwe klanten? Dan bestaat er een kans dat bestaande klanten zich niet gezien voelen en op zoek gaan naar een ander bedrijf. Vergeet je bestaande klanten niet, ze kunnen namelijk veel betekenen voor de groei van je bedrijf. 

Is de groei van je bedrijf afhankelijk van jouw tijd? Overweeg dan eens om taken uit te besteden of personeel aan te nemen. Want zolang jij enkel je eigen tijd investeert in de groei van je bedrijf, zal je groei kortdurend zijn. Een volle agenda betekent namelijk geen ruimte voor verdere groei. 

De juiste focus is essentieel voor de groei van je bedrijf! Zorg dat je weet wat je doet, meet wat werkt (en wat niet) en houd te allen tijde bestaande klanten én je eigen agenda in de gaten. 

Reden 2: Te veel overleg, te weinig actie 

Overleg met partners, collega’s of personeel is belangrijk. Maar té veel overleg kan leiden tot te weinig actie, wat weer nadelig is voor de groei van je bedrijf. 

Voorkom stagnatie, hak knopen door en zorg dat belangrijke zaken en taken niet blijven liggen. 

Effectiever werken
Effectiever ondernemen

Werk effectief en bereik meer

Gratis meedoen

Reden 3: De processen en systemen zijn niet op orde 

Om te kunnen groeien, moeten de processen en systemen binnen je bedrijf op orde zijn. Als je alleen maar brandjes aan het blussen bent, heb je geen tijd om aan je bedrijfsgroei te werken.

Voorkom problemen en zorg dat je processen en systemen de groei van je bedrijf aankunnen: heb voldoende voorraad, beschik over de juiste machines, zorg voor een goede klantenservice en zorg dat je processen en systemen van A tot Z kloppen. 

Reden 4: Je werkt niet samen (met de juiste mensen) 

Of je nu werkzaam bent in een klein of groot bedrijf: om jouw bedrijf te laten groeien, moét je samenwerken met anderen. Want als je enkel je eigen tijd investeert, houdt de groei van je bedrijf snel op. 

Denk aan een boekhouder, partner, personeel of andere ondernemers uit je netwerk

Werk je samen met de juiste mensen? Dan zullen zij van grote waarde zijn voor de groei van je bedrijf. Werk je samen met de verkeerde mensen? Dan kunnen zij de groei van je bedrijf belemmeren. Zo kan personeel wat de werkzaamheden niet juist uitvoert, zorgen voor ontevreden klanten en kan een onervaren boekhouder je administratie in de war gooien. 

Voorkom dat je druk wordt met onnodige zaken: durf werk uit te besteden, werk samen met professionele, betrouwbare mensen en neem afscheid van mensen die niet bijdragen aan de groei van je bedrijf.

Reden 5: Enkel bezig met het verleden en heden, niet met de toekomst 

De ontwikkelingen gaan snel. Dit betekent ook dat iets wat tien jaar geleden werkte, tegenwoordig niet meer werkt. 

Durf daarom inventief te zijn, werk proactief en check of diensten, producten of campagnes nog passen in de huidige tijd. Zorg dat je origineler, beter en sneller bent dan je concurrent en doe het anders dan anderen. 

Veelgestelde vragen over het laten groeien van je bedrijf

Een bedrijf moet groeien om een betere en sterkere marktpositie te kunnen krijgen en meer naamsbekendheid te krijgen.

Als je bedrijf te snel groeit, kun je in de problemen raken met je processen en systemen die (nog) niet zijn ingericht op deze groei. Dit hoeft niet direct reden voor paniek te zijn, maar moet wel snel worden hersteld om slechte klantervaringen te voorkomen.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee