Samenwerken met een andere zzp’er. Hoe doe ik dat?

Laatste update: 10-02-2023 Leestijd: 3 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

hoe samenwerken met andere zzpers

Als zzp’er zijnde werk je vaak alleen. Maar wat als een opdracht te groot is om alleen uit te voeren of wanneer een opdracht om meerdere specialismes vraagt? Dan kan je er voor kiezen om samen te werken met een collega zzp’er. Maar hoe pak je zoiets aan?

Motieven

Er zijn meerdere motieven om te kiezen voor een samenwerking met een andere zzp’er. Dit kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om een opdracht binnen te halen of omdat de opdracht simpelweg te groot is om alleen aan te kunnen. Het delen van kennis en kosten kan ook een motief zijn. Zo kan je gebruik maken van elkaars kennis en kwaliteiten en kan je elkaar vervangen bij ziekte.

Begin bij jezelf

Breng voordat je op zoek gaat naar een partner eerst in kaart waarom je wilt gaan samenwerken. Je hebt tenslotte altijd alleen gewerkt en gaat nu alles delen. Ga na of je wel bereidt bent opbrengsten en zeggenschap te delen en of je genoeg tijd wil, en kan, steken in de samenwerking. Alvast bedenken waaraan jouw partner allemaal moet voldoen, kan helpen in het gericht zoeken naar een geschikte zzp’er om mee samen te werken.

Hoe vind ik een partner?

Je hebt alle voor- en nadelen afgewogen en bent tot de conclusie gekomen dat je wilt gaan samenwerken. Er zijn tal van manieren waarop je een geschikte partner kunt vinden. Als zzp’er ben je vrij, maar niet alleen. Je hebt immers een eigen netwerk opgebouwd, bestaande uit vrienden, kennissen, klanten en collega’s. Raadpleeg daarom eerst je eigen netwerk en maak bekend dat je een partner zoekt. Vraag ook in je netwerk naar tips en adviezen, wellicht heeft iemand ervaring met het werken met een andere zzp’er en kan je hier het een en ander uit leren.

Ook online zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt je bijvoorbeeld op Facebook aansluiten bij ondernemersgroepen en hier een oproep plaatsen of je zoekt via hashtags op Twitter.

netwerken
Leer netwerken

Haal meer plezier uit netwerken

Gratis meedoen

Met wie werk ik samen?

Voor je de samenwerking aangaat is het verstandig je toekomstige partner te ‘checken’. Vraag een uittreksel bij de Kamer van Koophandel aan, lees zijn of haar algemene voorwaarden goed door, benader enkele referenties en bekijk het portfolio eens.

Maak goede afspraken

Je hebt een partner gevonden en jullie kunnen niet wachten aan de slag te gaan. Maak voordat je begint eerst goede afspraken met elkaar en leg deze vast. Ook als je elkaar goed kent en vertrouwt. Het maken van goede afspraken is essentieel voor een goede samenwerking en voorkomt onduidelijkheden. Denk aan het verdelen van de verantwoordelijkheden, bescherming van eigendom, hoe om te gaan met risico’s en groei en wat de winstverdeling is.

Het vastleggen van afspraken kan op meerdere manieren. Je kunt dit op een heel informele manier doen door zelf het een en ander op te stellen, het in een e-mail naar elkaar te sturen of zelfs mondeling afspraken te maken. Om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen is het wellicht verstandig om een jurist in de arm te nemen.

Incidenteel of permanent

De mate waarin de afspraken worden vastgelegd hangt ook af van de samenwerkingsvorm. Je kunt incidenteel samenwerken aan een opdracht, dan volstaat een overeenkomst. Maar het kan ook permanent zijn. Wanneer je permanent gaat samenwerken kun je denken aan het oprichten van een VOF of coöperatie. Je kan ook besluiten ieder een eigen contract te sluiten met de opdrachtgever. Op deze manier werk je samen, maar ben je verantwoordelijk voor je eigen werkzaamheden. Wanneer je voor deze vorm kiest is het alsnog belangrijk afspraken goed vast te leggen. Zo is voor iedereen duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is.

Projecten managen

Als je voor bepaalde projecten gaat samenwerken met andere zzp’ers is een duidelijke taakverdeling van groot belang. Om deze projecten en taken te managen kun je bijvoorbeeld een online tool gebruiken. Naast dat dit zorgt voor overzicht kun je met zo’n tool ook doelen stellen en offertes en facturen uitbrengen. Voorbeelden van dit soort tools zijn:

In het kort:

  • Werk alleen samen als je waarde aan elkaar toevoegt
  • Kies een samenwerkingsvorm. Is het incidenteel of permanent?
  • Houd rekening met fiscale aspecten
  • Leg afspraken altijd goed vast, ook al je elkaar goed kent!
  • Maak duidelijke afspraken over de winst. Voorkom ruzie om geld.
  • Maak een goede taakverdeling
  • Denk na over wie wat krijgt wanneer de samenwerking beëindigd wordt
  • Voorkom kartelvorming

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee