ZZP Servicedesk

Inkomstenbelasting: vooraf betalen of achteraf?

inkomstenbelasting betalen als zzp'er

Inkomstenbelasting: vooraf betalen of achteraf?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Een van de meest vervelende onderdelen van je bedrijfsvoering is natuurlijk de inkomstenbelasting. Je kunt ervoor kiezen om het in delen vooraf te betalen of in één keer achteraf. Wat is het meest voordelig als zzp’er?

De meest voor de hand liggende reden om gespreid te betalen is natuurlijk om de pijn te verzachten van de aanslag die je krijgt na je aangifte. Het is het enige minpunt aan een succesvol ondernemingsjaar: de definitieve aanslag het jaar erop. Die kan vaak in de duizenden euro’s lopen. En dat is even slikken.

Voorlopige aanslag

De meeste zzp’ers in ons land kiezen daarom voor een voorlopige aanslag. De overstap maken naar deze betalingsmethode is eigenlijk heel eenvoudig. Je kunt altijd instappen en binnen vier weken krijg je je eerste voorlopige aanslag op basis van wat je zelf denkt wat je jaaromzet gaat worden. Je vult gewoon met je DigiD een verzoek voorlopige aanslag in op de site van de Belastingdienst. Daarin geef je aan wat je al hebt verdiend dit jaar en wat je nog denkt te gaan verdienen in de resterende maanden.

Hoe zit het met die inschatting?

Omdat je van te voren natuurlijk nooit precies weet hoeveel je gaat verdienen en hoeveel belasting je betaalt, zal je soms te veel per maand betalen. Dat betekent dat je na de aangifte weer geld terug krijgt. Als je te weinig inkomstenbelasting betaalt zal je nog moeten bijbetalen. De meeste ondernemers kiezen er bewust voor om iets te weinig te betalen: zodat ze wat meer over houden per maand. Sommigen kiezen er juist voor om te veel te betalen zodat ze het dan met rente terugkrijgen. Of dat nu echt aantrekkelijker is dan het geld zelf apart zetten op een eigen spaarrekening valt te betwijfelen.

Hoe bereken je de inkomstenbelasting?

Voor het berekenen van je inkomstenbelasting heb je een jaarrekening en balans nodig. Deze kun je laten maken door een boekhouder maar je kunt deze zelf maken met een boekhoudpakket. Het pakket helpt je dan om deze overzichten en berekening te maken. Een aantal boekhoudpakketten die wij aanraden zijn:

 

Reservering

Want voor wie niet van veel blauwe enveloppen op de deurmat houdt is dat natuurlijk dé manier: zelf geld apart zetten op je spaarrekening voor de belasting, zodat je het in één klap achteraf kan betalen. Het is, afhankelijk van je spaarrente, wellicht de beste optie om rente te vangen. In ieder geval is het dan wijs om van elke euro die je in rekening brengt de btw + x aantal procent reservering voor inkomstenbelasting apart te zetten.

Invorderingsrente

Er is nog een ander voordeel om ervoor te kiezen om je belasting in één keer achteraf te betalen. Het is goedkoper. Door het ineens te betalen krijg je een betalingskorting. Hoe hoger het  bedrag dat  je moet betalen, hoe meer korting. Wel is het belangrijk dat je het geld voor de uiterste betaaldatum dan overmaakt, anders vervalt die korting.

Elke maand geld apart zetten vergt natuurlijk wel de nodige zelfdiscipline. Niet iedereen kan dat. Niet voor niets kiezen dan ook de meeste zzp’ers voor het betalen in termijnen.

Zo vaak je wilt

Overigens kun je je schatting daarvoor zo vaak je wilt aanpassen, bijvoorbeeld wanneer je even wat minder goed draait. Per jaar kan dat maximaal 99 keer. Na het maken van een nieuwe inschatting berekent de belastingdienst een nieuw maandbedrag, wat dan ingaat. In de voorlopige aanslag wordt nog geen rekening gehouden met voordeelregelingen als de zelfstandigen- of startersaftrek. Die worden pas bij definitieve aanslag meegenomen.

Praktisch

Misschien wel het grootste voordeel van het per maand betalen van belasting is dat het praktischer is. Je houdt meer overzicht over waar je aan toe bent en krijgt niet die megaklapper het jaar erop. Bovendien lijkt het alsof je minder belasting betaalt omdat je per maand betaalt. En dat is natuurlijk een mooi gevoel.

Belastingaangifte doen?

Moet je belastingaangfite doen maar zie je door de bomen het bos niet meer? We hebben een stappenplan opgesteld waarmee we je uitleggen wat je waar moet invullen.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Wil je je administratie op een efficiënte, moderne en makkelijke manier inrichten? Dit whitepaper helpt je daarbij. Zo wordt boekhouden zelfs leuk!

Binnen 24 uur je factuur betaald

Je hebt er misschien weleens mee te maken gehad: je diensten zijn al weken geleden geleverd maar de opdrachtgever heeft je factuur nog steeds niet betaald. Lees in dit gratis whitepaper hoe factoring uitkomst kan bieden.

Startende ondernemers zo doe je de btw aangifte
Iedere maand of ieder kwartaal moeten ondernemers hun aangifte omzetbelasting, ook wel btw-aangifte genoemd, doen. Wat is btw, hoe bereken je wat je moet betalen en wat gebeurt er als je te laat, te weinig of niet…
TVL aanvragen Q4 2020 zzp
Heb je minimaal 30% omzetverlies door de coronamaatregelen? En moeite om de vaste lasten te betalen? Dan kun je via de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) subsidie aanvragen. Wil je dit aanvragen voor Q4 2020? Dan kan dit nog tot 29 januari…
tijd voor de btw aangifte Q4 2020
Doe jij aangifte per kwartaal? Het is januari, dat betekent dat het tijd is om btw-aangifte te doen over het vierde kwartaal van 2020. De aangifte en de eventuele betaling moeten binnen zijn voor 31 januari 2021. Een aantal…
Als ondernemer ben je verplicht je administratie minimaal zeven jaar te bewaren voor de Belastingdienst. Mag dat ook digitaal? En wat moet je precies bewaren? Acht regels op een…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.