De 8 beste manieren om geld te verdienen met Instagram

Laatste update: 05-01-2024 Leestijd: 8 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Geld verdienen met Instagram, 8 manieren en 7 tips om van jouw Instagram-account een groot succes te maken

Instagram is razend populair onder jong en oud en blijkt voor veel ondernemers en bedrijven een ongekend effectieve omzetmachine. Ook als je geen influencer bent kun je er ontzettend veel geld mee verdienen.

Durf jij de uitdaging aan te gaan om het maximale uit Instagram te halen? Dit artikel onthult de acht meest effectieve manieren om geld te verdienen met Instagram. Of je nu een influencer bent of niet, we hebben nuttige tips om je volgersbestand te vergroten. Ons doel? Je helpen ontdekken welke van deze methoden het beste bij jou past. Stap in deze boeiende reis om je Instagram potentieel volledig te benutten. Lees nu verder en zet de eerste stap!

Misschien ook interessant:

De 8 beste manieren om geld te verdienen met Instagram in 2024

  1. Word content creator
  2. Ga aan de slag als social media manager
  3. Publiceer gesponsorde berichten
  4. Word merkambassadeur
  5. Vind klanten via Instagram
  6. Producten verkopen via Instagram shop
  7. Verkoop je foto’s en/of video’s
  8. Plaats affiliate links naar webshops

1: Word content creator

Zoals de naam al doet vermoeden, creëer je als content creator content voor je klanten. Dit kan met teksten, foto’s en video’s voor bijvoorbeeld tijdschriften, nieuwsbrieven, marketing opdrachten én social media accounts.

Steeds meer content creators bieden diensten aan op Instagram. Als content creator voor Instagram houd je trends in de gaten, zoek je uit wat relevant is voor de doelgroep van jouw klanten, denk je out of the box en creëer je vernieuwende content die de doelgroep aanspreekt en inspireert.

Ben je actief op Instagram? Lukt het je unieke, goede content te maken? Weet je een doelgroep aan je te binden en te inspireren? Bied jezelf dan aan als content creator en verdien op deze manier je geld!

Wil je je werkzaamheden uitbreiden? Creëer dan ook de content voor klanten op andere social media kanalen, zoals TikTok, YouTube, Facebook of Linkedin.

2: Ga aan de slag als social media manager

Waar je als content creator enkel de content van Instagram-pagina’s creëert, beheer je als social media manager de volledige social media accounts van je klanten. Je zorgt ervoor dat er regelmatig content wordt geplaatst, je vergroot het bereik, je regelt de marketing en je zorgt voor samenwerkingen met merken en/of influencers. Dit alles doe je uiteraard in samenspraak met je klant.

3: Publiceer gesponsorde berichten

Eén van de bekendste manieren om geld te verdienen met Instagram is door gesponsorde berichten te plaatsen. Gesponsorde berichten zijn te herkennen aan de hashtags met ‘advertentie’ of ‘gesponsord’.

Veel Instagrammers denken dat ze duizenden volgers moeten hebben om gesponsorde berichten te kunnen plaatsen. Dit klopt niet. Veel merken kiezen namelijk bewust voor een samenwerking met een zogenoemde micro-influencer en niet voor een influencer met miljoenen volgers.

Influencers met miljoenen volgers vragen een groot bedrag voor samenwerkingen, terwijl het de merken in verhouding minder oplevert dan een samenwerking met een micro-influencer. Micro-influencers hebben vaak een persoonlijkere band met hun volgers, waardoor de kans groter is dat deze trouwe groep beïnvloed wordt door de gesponsorde berichten en de merken meer oplevert.

Benader op een unieke manier betrouwbare merken die passen bij jouw stijl en Instagram-account, laat zien wat jij kunt bieden, maak ze enthousiast en sleep mooie samenwerkingen binnen.

4: Word merkambassadeur

Als merkambassadeur word je voor een langere periode het gezicht van een merk. Je promoot producten regelmatig op je Instagram-account, vergroot de naamsbekendheid van het merk en helpt daarbij de verkoop van producten te stimuleren. Waar je als merkambassadeur je naam voor langere periode aan een merk verbindt, doe je dit bij het sponsoren van berichten niet. Gesponsorde berichten zijn vaak kortdurende samenwerkingen van één à twee berichten.

Net als bij de gesponsorde berichten, kun je als micro-influencer ook merkambassadeur worden. Zolang je maar beschikt over een trouwe groep volgers, één specifieke niche aanhoudt (koken, reizen, kleding etc.) en goed past bij de doelstellingen van het merk. Benader merken, verkoop jezelf, maak ze enthousiast en sleep de samenwerking binnen.

5: Vind klanten via Instagram

Uiteraard kun je Instagram ook gebruiken om je eigen producten of diensten aan te bieden. Instagram heeft een groot bereik. Door je eigen producten of diensten aan te bieden via je Instagram-account, vergroot je de kans op meer (gratis) naamsbekendheid. En meer naamsbekendheid betekent een grotere kans op (meer) klanten.

Dus ben je kapper? Deel foto’s of video’s van je kwaliteiten! Ben je specialist op het gebied van auto-, telefoon-, computer-reparaties? Deel je successen! Ben je boekhouder, psycholoog of reisspecialist? Deel de ervaringen van je klanten!

6: Producten verkopen via Instagram shop

Instagram heeft een eigen online winkel ontwikkeld waar jij je producten kunt aanbieden. Met één klik op de knop kopen klanten je producten. Het aanmaken van een Instagram shop-account is niet moeilijk: zorg dat je een Instagram-bedrijfsaccount hebt, koppel deze aan je Facebook shop catalogus en dien een verzoek in voor een shop-account. Zodra Instagram je shop-account heeft goedgekeurd, kan de verkoop via Instagram starten!

Gemakkelijk voor jezelf én de klant. Hoewel het niet noodzakelijk is, doe je er verstandig aan ook de producten via je eigen webshop aan te bieden. Op deze manier vergroot je je bereik en kunnen klanten zonder Instagram je ook vinden.

7: Verkoop je foto’s of video’s

Maak je prachtige foto’s of video’s? Verkoop ze! Plaats foto’s en video’s mét watermerk op je Instagram-account, maak je volgers enthousiast, bied de foto’s of video’s zonder watermerk aan en verkoop ze voor een goede prijs.

8: Plaats affiliate links naar webshops

Steeds meer webshops en andere bedrijven doen aan affiliate marketing. Bij affiliate marketing worden partners gevraagd producten te promoten via bijvoorbeeld hun social media-kanalen. Levert dit het bedrijf extra online bezoekers of verkopen op? Dan ontvangt de partner over iedere extra bezoeker of verkoop die plaatsvindt via zijn/haar kanaal een affiliate commissie.

Op Instagram promoot je gemakkelijk producten via je berichten, stories of reels. Worden je volgers enthousiast, klikken ze op de affiliate link die ze naar de productpagina van het bedrijf brengt en kopen ze het product? Dan krijg jij hier een bedrag voor. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk een bedrag te ontvangen wanneer volgers enkel naar een pagina doorklikken zonder iets te kopen.

7 tips voor meer Instagram volgers

  1. Kwaliteit boven kwantiteit
  2. Wees onderscheidend en houd 1 stijl aan
  3. Deel je berichten ook op andere kanalen en vergroot je publiek
  4. Gebruik relevante hashtags
  5. Tag personen, bedrijven of locaties
  6. Heb interactie met je volgers
  7. Plaats minimaal 1 keer per dag een bericht

Tip 1: Kwaliteit boven kwantiteit

Hoewel het belangrijk is regelmatig een bericht op je Instagram-account te plaatsen, is het nóg belangrijker berichten, foto’s en video’s van hoge kwaliteit te plaatsen. Je kunt 10 berichten op één dag plaatsen van matige kwaliteit, of iedere dag 1 ijzersterk bericht plaatsen. Wat levert je meer volgers op denk je? Juist, kwaliteit!

Tip 2: Wees onderscheidend en houd 1 stijl aan

Zorg dat je Instagram-account niet 1 uit een dozijn is en wees onderscheidend. Kies je stijl (bijv. zwart/wit-foto’s, reisfoto’s) en houd je aan deze stijl. De kans dat liefhebbers van deze specifieke stijl je gaan volgen, vergroot je door je hier consequent aan te houden.

Tip 3: Deel je video’s ook op andere kanalen en vergroot je publiek

Tegenwoordig deel je gemakkelijk je Instagram-foto’s en -video’s op andere social media-kanalen, zoals TikTok of Facebook. Zo bereik je niet alleen de volgers op je Instagram-account, maar ook de volgers op je andere social media-kanalen.

Tip 4: Gebruik relevante hashtags

Wist je dat Instagrammers naast personen ook hashtags kunnen volgen? Gebruik daarom hashtags die passen bij je berichten (bijv. reiskoppel, vinted, art), vergroot je bereik en krijg meer volgers op je Instagram-account. Hashtastic en Hashtag Slayer zijn voor ondernemers populaire tools om te analyseren welke hasthags voor hun specifieke situatie de beste resultaten op zullen leveren.

Tip 5: Tag personen, bedrijven of locaties

Ook door personen, bedrijven of locaties te ‘taggen’, vergroot je je bereik. Een tag is een vermelding met een directe verwijzing naar het Instagram-account van een persoon, bedrijf of locatie. De persoon van het andere account krijgt altijd een melding van deze tag en kan ervoor kiezen jouw bericht te delen op zijn/haar account. En zo vergroot je je zichtbaarheid en de kans op meer volgers.

Tip 6: Heb interactie met je volgers

Zorg ervoor dat je volgers het leuk vinden om jou te volgen. Naast het plaatsen van goede content is het ook belangrijk om regelmatig interactie met ze te hebben. Dit doe je door te reageren op berichten en door de personen die jou volgen ook te gaan volgen. Creëer een band met je volgers, zorg dat ze over jouw account praten met anderen en krijg meer volgers op je Instagram.

Tip 7: Plaats minimaal 1 keer per dag een bericht

Iedere Instagrammer ziet berichten van de mensen die hij/zij volgt én voorgestelde berichten van mensen die hij/zij (nog) niet volgt, maar van wie de berichten wel passen bij de interesses. Het algoritme van Instagram is zo gebouwd dat accounts die regelmatig berichten plaatsen, vaker voorkomen tussen deze voorgestelde berichten. En wie tussen deze voorgestelde berichten staat, heeft een grotere kans op meer volgers.

Aanbevelingen voor een succesvolle Instagram start

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, kun je met je Instagram-account geld verdienen en heeft het zeker potentie om een succesvolle onderneming te worden. Zodra je bedrijfsmatig aan de slag wilt met je Instagram-account moet je, net als iedere andere Nederlandse ondernemer, je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Lees hier waar je als startende zzp’er allemaal op moet letten.

Starten met ondernemen? Download dan gratis onze checklist:

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

Verdien je geld met je Instagram-account? Dan moet je waarschijnlijk inkomstenbelasting betalen en btw afdragen. Houd hiervoor een goede administratie bij. Deze administratie kun je uitbesteden aan een goede boekhouder, maar kun je uiteraard ook zelf doen.

FAQ geld verdienen met Instagram

Je verdient geld met Instagram door content creator te worden, jezelf aan te bieden als social media manager, gesponsorde berichten te publiceren, merkambassadeur te worden, producten te verkopen via de Instagram-shop, de foto’s en/of video’s van je Instagram account te verkopen en door affiliate links te plaatsen.

Om geld te verdienen met Instagram, heb je minimaal 1000 volgers nodig. Met 1000 volgers kun je al tussen de €10,- en €100,- per bericht verdienen. Het exacte bedrag hangt af van de manier waarop je je geld met Instagram verdient.

Je kunt met de volgende social media-kanalen geld verdienen:

  • TikTok: Adverteren, producten promoten, accounts verkopen of managen
  • Facebook: Adverteren, producten promoten, accounts managen
  • Instagram: Adverteren, producten promoten, accounts managen
  • Linkedin: Adverteren
  • Snapchat: Producten promoten
  • Pinterest: Producten promoten
  • Twitter: Nieuwsberichten, onderzoeken of bedrijven promoten
  • Youtube: Producten promoten of geld ontvangen voor het aantal kijkers van je video’s

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee