Verdien geld zonder eigen producten. Succesvol dropshipping in 8 stappen
Wil je een eigen webshop beginnen maar heb je liever niets te maken met voorraadbeheer? Start dan met dropshipping!
Je bent zelf eigenaar van je webshop, verkoopt de producten voor een gunstige prijs en hoeft geen voorraadbeheer, verzending of retouren uit te voeren. Wel de lusten, niet de lasten. Klinkt jou dit als muziek in de oren? Verdiep je dan eens in dropshipping, volg de 8 stappen en start vandaag nog!
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een vorm van online verkoop van producten, waarbij jij als webshop-eigenaar producten aanbiedt via jouw webshop zonder deze zelf op voorraad te hebben.
Zodra je klant een bestelling plaatst, wordt de bestelling doorgestuurd naar de groothandel of fabrikant waarmee jij als webshop-eigenaar afspraken hebt gemaakt. De groothandel of fabrikant zorgt er vervolgens voor dat het product wordt verzonden naar de klant.
Zo start je met dropshipping in 2023
- Begin een gedegen marktonderzoek
- Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
- Open een zakelijke rekening
- Vind een geschikte aanbieder
- Bedenk en registreer je domeinnaam
- Bouw een webshop
- Lanceer je webshop!
- Start met marketing
Stap 1: Verdiep je in het marktaanbod, kies je product(categorie) en visualiseer je perfecte klant
Dropshipping is (helaas) niet meer onbekend, steeds meer webshops kiezen voor deze vorm van online verkoop.
Er is dan ook veel concurrentie: dropshippers halen soortgelijke producten bij leveranciers die qua aanbod veel op elkaar lijken, waardoor er geen sprake meer is van een uniek aanbod. De webshop met de beste marketingcampagne, wint het van de anderen.
Wil je van je webshop een winstgevend bedrijf maken? Start dan met een gedegen marktonderzoek. Onderzoek en geef antwoord op de volgende vragen:
- Welke producten worden (nog) niet aangeboden?
- Waar liggen de kansen en behoeften?
- Waarin laat de concurrentie steekjes vallen?
Heb je een geschikte productcategorie gevonden, waar concurrenten niet of weinig actief in zijn? Spring dan direct in dat gat en verdiep je in de mogelijkheden.
Tip: Controleer altijd of je met je product geen inbreuk maakt op bestaande auteursrechten. Je riskeert in dat geval namelijk een fikse boete.
Zoek uit wat je doelgroep is bij deze productcategorie en visualiseer je perfecte klant. Bij alle keuzes die volgen houd je namelijk deze perfecte klant voor ogen.
Stap 2: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Hoewel je niet verplicht bent om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel wanneer je op kleine schaal actief bent als dropshipper, doe je er wel verstandig aan.
Wil je op je webshop bijvoorbeeld iDeal aanbieden als betaalmethode? Dan heb je een zakelijke rekening nodig. En om een zakelijke rekening te kunnen openen, heb je een KVK nummer nodig. Ook veel groothandels en producenten vragen om een KVK-nummer.
De meeste dropshippers kiezen er dus wél voor om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Inschrijven is niet moeilijk: via de website van de KVK vul je het inschrijfformulier in en maak je een afspraak bij een KVK-locatie in jouw regio. Na inschrijving mag je jezelf officieel zelfstandig ondernemer noemen.
Lees hier waar je als startende ondernemer nog meer op moet letten.
Stap 3: Open een zakelijke rekening
Met een zakelijke rekening houd je je persoonlijke en zakelijke geldstromen gescheiden. Dit is niet alleen handig voor je administratie, maar ook een voorwaarde wanneer je verschillende betaalmogelijkheden (zoals iDeal) wilt aanbieden via je website. Open daarom een zakelijke rekening.
Stap 4: Vind een geschikte aanbieder
Net als het aantal dropshippers, schiet ook het aantal aanbieders als paddestoelen uit de grond. De kwaliteit van de producten van deze aanbieders verschilt enorm. Verdiep je daarom goed in de mogelijkheden.
Via ‘dropshipping directories’ zoals Modalyst en Doba vind je gemakkelijk verschillende aanbieders voor dropshipping. Ook kun je ervoor kiezen contact op te nemen met offline winkels. Mogelijk zien zij een samenwerking zitten en kun je op een laagdrempelige manier, zonder eigen voorraad, je eigen webshop beginnen.
Ga altijd in gesprek met meerdere aanbieders, zo geef je jezelf de ‘luxe’ positie om te vergelijken en te kiezen. Controleer de voorwaarden van iedere aanbieder, check hoeveel marge er wordt ingehouden en onderzoek de aangeboden opties voor synchronisaties met jouw webshop.
Heb je (in de toekomst) de ambitie om te groeien of om internationaal producten te verkopen? Neem dit dan nu al mee in je overweging en selecteer aanbieders met verzending buiten Nederland en uitbreidingsmogelijkheden.
Waar de meeste aanbieders het verzendproces goed hebben geregeld, geldt dit vaak niet voor het retourproces. Voorkom dat je hier problemen mee krijgt en kies een aanbieder die het verzend- én retourproces goed organiseert. Vraag ook na hoe er gehandeld wordt bij defecte producten.
Tip: Test altijd eerst zelf de kwaliteit en functies van de producten die je aanbiedt. Zo weet je zeker dat je datgene verkoopt wat je belooft. Ook kun je op deze manier zelf je productfoto’s (laten) maken. Eigen, unieke foto’s verkopen altijd beter dan de standaard foto’s van de aanbieder.
Stap 5: Bedenk en registreer je (domein)naam
Essentieel voor iedere webshop: een goede, duidelijke, unieke en creatieve naam. De naam van je bedrijf wordt namelijk de naam van je merk. Het is dé naam van je webshop.
Bedenk een naam die nieuwsgierig maakt, klanten enthousiasmeert, makkelijk te onthouden is en – niet geheel onbelangrijk – nog beschikbaar is. Via SIDN check je of je domeinnaam nog beschikbaar is.
Is je naam nog beschikbaar? Registreer deze dan direct als domeinnaam én, indien je hier ook actief wilt zijn, op social media.
Stap 6: Bouw een webshop
Je kent je doelgroep, je weet welke producten je gaat verkopen, je hebt een goede leverancier gevonden en je hebt een perfecte (domein)naam bedacht voor je webshop. Nu houdt niets je meer tegen om te beginnen met het grote werk: de bouw van je webshop.
Je kunt ervoor kiezen je eigen webshop te maken of deze te laten maken door een professionele partij.
Houd tijdens de bouw van je webshop altijd je perfecte klant voor ogen. Vraag jezelf af welke wensen en verwachtingen deze persoon heeft en op welke manier je deze klant gaat binden aan je webshop.
Bestaat er een kans dat je in de toekomst gaat uitbreiden? Of heb je internationale ambities? Zorg ervoor dat je een software systeem kiest waarbij dit mogelijk is.
Zorg er ook voor dat je je te allen tijde houdt aan de wet- en regelgeving voor webwinkels en vermeld zaken als contactgegevens, bedenktijd en kosten altijd op je webshop. Lees hier aan welke regels jouw webshop nog meer moet voldoen.
Stap 7: Lanceer je webshop!
Je webshop is af! Vier deze bijzondere gebeurtenis met een feestelijke lancering.
De eerste indruk van je eerste klanten betekent veel voor je succes. Zorg daarom dat de eerste indruk van deze klanten perfect is: organiseer leuke acties, bied kortingen, zorg dat het verzend- en retourproces vlekkeloos verloopt en zorg voor een goede, snelle klantenservice.
Moedig klanten aan een goede recensie achter te laten en de eerste stap naar een succesvolle webshop is gezet!
Stap 8: Investeer in marketing
Al is je webshop nog zo mooi, zonder goede marketing gaan klanten je niet vinden.
Investeer daarom in marketing: wees actief op social media, adverteer en zorg dat je gevonden wordt via de zoekmachine. Heb je hier geen verstand van? Overweeg dan om de hulp in te schakelen van een professionele marketeer.
De 7 voordelen van dropshipping
- Geen voorraad
- Gunstige inkoopprijzen
- Starten met weinig kapitaal
- Vanuit iedere plek je webshop beheren (perfect voor de digital nomad)
- Geen personeel nodig
- Het verzend- en retourproces is geregeld
- Je kunt een ruim assortiment aanbieden en breidt makkelijk uit
De 3 nadelen van dropshipping
- Je blijft zelf aansprakelijk
- De concurrentie is groot
- Je hebt weinig controle over het verzend- en retourproces
Beste website software om te starten met dropshipping
- Woocommerce
- Shopify
- Lightspeed
FAQ beginnen met dropshipping
Dropshipping is een vorm van online verkoop van producten waarbij de webshop-eigenaar producten aanbiedt via zijn/haar webshop zonder deze zelf op voorraad te hebben.
Zodra de klant een bestelling plaatst, wordt de bestelling doorgestuurd naar een groothandel of fabrikant waarmee de webshop-eigenaar afspraken heeft gemaakt. De groothandel of fabrikant zorgt er vervolgens voor dat het product wordt verzonden naar de klant.
Ja, dropshipping is nog steeds winstgevend. De inkoopprijs van producten is namelijk relatief laag, waardoor je ze met flinke winst kunt verkopen. De volgende zaken hebben invloed op je winstmarge:
De marge die wordt ingehouden door de fabrikant of groothandel – hoe meer er wordt ingehouden, hoe minder er voor jou overblijft.
De concurrentie – hoe minder concurrenten, hoe meer je kunt vragen.
De marketingkosten – om bekendheid te creëren, moet je adverteren. De prijs hiervoor kan flink oplopen, wat weer direct ten koste gaat van je winst. Vind hier een goede balans in.
De overige kosten – betaal je maandelijks een groot bedrag voor bijvoorbeeld je webshop software? Dan houd je onderaan de streep vanzelfsprekend minder over dan wanneer deze kosten laag zijn.
Ja, dropshipping is legaal. Net als iedere andere webwinkel moet je je ook bij dropshipping houden aan de wet- en regelgeving voor webshops.
Als dropshipper is een eenmanszaak (volledig zelfstandig) of vof (met partner) de meest gekozen rechtsvorm.
Nee, je hebt geen KVK nummer nodig om te dropshippen. Echter heb je wél een KVK nummer nodig voor het openen van een zakelijke rekening of, in de meeste gevallen, voor de overeenkomst met een groothandel of leverancier. Hierdoor kiezen de meeste dropshippers er wel voor om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Om je klanten een goede klantenservice te bieden, kun je duidelijke communicatielijnen opzetten met je leveranciers. Maak goede afspraken over snelle reacties op klantvragen en problemen.
Om je te onderscheiden met je dropshipping webshop kun je je focussen op nicheproducten. Voeg daarnaast waarde toe met unieke content, en bied je klanten een uitstekende klantenservice.
Voor retourzendingen en klachten is het handig een duidelijk beleid op te stellen in samenwerking met je leveranciers. Zo zorg je dat je efficiënt en klantvriendelijk blijft handelen.