Starten als zzp’er in 2024

Laatste update: 05-01-2024 Leestijd: 10 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Starten als zzper

Steeds meer mensen kiezen ervoor te starten als zzp'er. Hoewel het oprichten van een onderneming in Nederland niet persé heel ingewikkeld is, is het wel ontzettend belangrijk dat je alle zaken goed regelt.

In dit artikel lees je hoe je succesvol in 10 stappen start als zzp'er. Verder vertellen we je over de 10 valkuilen van de startende zzp'er, geven we je 20 tips om deze valkuilen te voorkomen en beantwoorden we de meest gestelde vragen. Ook bieden we je een starterschecklist aan die je helpt om te starten als zzp'er.

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

10 stappen om succesvol te starten als zzp'er in 2024

  1. Maak een ondernemingsplan
  2. Kies de bedrijfsnaam
  3. Bepaal de locatie van je onderneming (thuis, huur- of kooppand)
  4. Kies de rechtsvorm van je onderneming
  5. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
  6. Bepaal je uurtarief
  7. Open een zakelijke rekening
  8. Zet je administratie op
  9. Zorg dat je voldoet aan de (sectorspecifieke) wetten en regels
  10. Vind klanten en zorg dat zij jou vinden

Stap 1: Maak een ondernemingsplan

Als startende zzp’er wil je er zeker van zijn dat jouw plannen realistisch zijn. Je wilt je zaken direct goed regelen en geen inschattingsfouten maken. Een goede voorbereiding is hierbij ontzettend belangrijk. Het is niet verplicht om een ondernemingsplan te maken als startende zzp’er, maar het is wel helpend. Lees hier hoe je een ondernemingsplan maakt.

Heb je investeerders nodig of start je jouw onderneming vanuit een uitkering? Dan moet je een ondernemingsplan maken.

Stap 2: Kies de bedrijfsnaam

Geen onderneming zonder bedrijfsnaam. De naam die jij jouw bedrijf geeft, bepaalt de identiteit van jouw onderneming en geeft (potentiële) klanten een eerste indruk van de diensten en/of producten die je levert. Het kiezen van een bedrijfsnaam is dan ook één van de belangrijkste beslissingen die je neemt bij het starten van een onderneming. Lees hier hoe je de perfecte bedrijfsnaam kiest.

Stap 3: Bepaal de locatie van je onderneming

Als zzp’er kies je zelf de locatie van je onderneming. De meeste zzp’ers kiezen ervoor te starten vanuit huis, dit is immers de makkelijkste plek om op een laagdrempelige manier te starten als zzp’er. Ook kun je ervoor kiezen te starten in een huur- of kooppand. De opties zijn eindeloos en verdiep je hier dus goed in. Check altijd bij de gemeente of jouw plannen overeenkomen met de mogelijkheden.

Stap 4: Kies een rechtsvorm

Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel moet je weten in welke rechtsvorm je gaat starten. De meeste zzp’er kiezen ervoor te starten met een eenmanszaak. Echter is het in sommige gevallen verstandiger een besloten vennootschap (bv) te starten. Lees hier meer over de verschillende rechtsvormen. Deze keuze heeft fiscale gevolgen en gevolgen voor jouw aansprakelijkheid. Zo ben je bij een eenmanszaak volledig aansprakelijk en bij een besloten vennootschap slechts gedeeltelijk. Mocht jij als zzp’er van een eenmanszaak een fout maken die nadelige (financiële) gevolgen heeft voor de klant, dan kan de klant zich verhalen op jouw zakelijke én persoonlijke vermogen.

Dit hoeft echter geen reden te zijn om af te zien van een eenmanszaak, de risico´s zijn namelijk makkelijk af te dekken. Zo kun je aansprakelijkheidsbeperkingen opnemen in je algemene voorwaarden en kun je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

Stap 5: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Iedere Nederlander die een bedrijf start moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zodra jij jouw bedrijfsnaam, locatie en rechtsvorm weet, kun je online een afspraak maken met de Kamer van Koophandel om je bedrijf in te schrijven.

Denk goed na over de activiteiten die jij gaat doen als zzp’er. Op basis van jouw bedrijfsomschrijving bepaalt de KVK-medewerker samen met jou welke Standaard Bedrijfsindeling-code (SBI-code) passend is. De SBI-code wordt gebruikt door overheidsinstanties, brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen.

De Kamer van Koophandel geeft de inschrijving van jouw bedrijf vervolgens door aan de  Belastingdienst. Nu kan je ook een zakelijke rekening openen.

Stap 6: Bepaal je uurtarief

Voordat je daadwerkelijk kan starten met je werkzaamheden, moet je je uurtarief bepalen. Bereken welk bedrag jij minimaal per maand moet verdienen om rond te komen, vergelijk de tarieven van concurrenten en baseer daar je uurtarief op. Hanteer een acceptabel tarief, maar vraag als startende ondernemer niet direct de hoogste prijs. Bij een te hoog tarief loop je het risico dat klanten niet voor jou, maar voor je concurrent met meer ervaring kiezen. In de opstartfase van je bedrijf is het ontzettend belangrijk je eerste klanten binnen te halen. Zodra je een aantal (tevreden) klanten hebt, kun je je tarief langzaamaan verhogen.

Stap 7: Open een zakelijke rekening

Het openen van een zakelijke rekening is niet verplicht, maar wel verstandig voor iedere startende ondernemer. Naast dat een zakelijke rekening professioneler oogt, zorgt het er ook voor dat je je particuliere en zakelijke betaalstromen gescheiden houdt.

Stap 8: Zet je administratie op

Niet de leukste klus, maar wel een hele belangrijke: De administratie van je onderneming. Naast dat een goede administratie je inzicht geeft over de financiële situatie van je bedrijf, is het ook wettelijk verplicht een goede administratie te voeren. Zo heb je een bewaarplicht van 7 jaar en moeten je offertes en facturen aan verschillende voorwaarden voldoen. Je kunt je eigen administratie doen, maar je kunt er ook voor kiezen de administratie uit te besteden aan een boekhouder.

Werk je met persoonsgegevens? Zorg er dan voor dat jouw bedrijf voldoet aan de AVG.

Verwacht je met jouw bedrijf een maximale omzet van €20.000,- (excl. btw) te draaien, dan is de kleineondernemersregeling (KOR) mogelijk iets voor jou.

Stap 9: Zorg dat je voldoet aan de (sectorspecifieke) wetten en regels

Naast de landelijke wetten en regels moet je ook voldoen aan jouw sectorspecifieke wetten en regels. Zo moet iedereen die werkzaam is in de Jeugdzorg SKJ-geregistreerd zijn, dienen veel professionals in de gezondheidszorg een BIG registratie te hebben en moeten horecaondernemers voldoen aan de HACCP principes. Controleer welke wetten en regels er in jouw sector zijn en zorg dat je hier ten alle tijden aan voldoet.

Stap 10: Vind klanten of opdrachtgevers en zorg dat zij jou vinden

Nu je alle praktische zaken van je onderneming hebt geregeld en voldoet aan de randvoorwaarden, kun je echt beginnen aan de groei van je bedrijf. Lees hier op welke manieren je klanten en opdrachtgevers kunt vinden. Zorg er ook voor dat klanten en opdrachtgevers jou kunnen vinden, via bijvoorbeeld een website, visitekaartjes of social media.

10 valkuilen om te vermijden + 20 tips voor de startende ondernemer

1. Je niet verzekeren voor belangrijke risico´s

Anders dan in loondienst, ben je als zzp’er niet standaard verzekerd tegen risico´s. Voor veel mensen is dit één van de belangrijkste redenen om niet te starten als zzp’er en blijven ze werken voor de baas. Als jou iets overkomt óf als een ander iets overkomt door jouw toedoen, ben je niet standaard verzekerd. Dit kan voor grote (financiële) schade zorgen.

Tip: Verdiep je in de arbeidsongeschiktheid-, beroepsaansprakelijkheid– en rechtsbijstand verzekering en sluit verzekeringen af die van toepassing (kunnen) zijn binnen jouw bedrijf
Tip: Bereken de kosten van je verzekeringen door in je uurtarief

2. Geen aanvullend pensioen opbouwen

Menig mens wil er niet aan toegeven, maar ouder worden doen we allemaal. Twintiger, zestiger of iets daartussenin: Iedereen hoopt ooit, zonder geldzorgen, van zijn/haar pensioen te kunnen genieten. Iedere Nederlander, dus ook de zzp’er, heeft recht op de AOW (Algemene Ouderdomswet). Dit is echter een minimaal basisinkomen. Om zorgeloos van je oude dag te kunnen genieten, is het verstandig dit bedrag aan te vullen met een zelf opgebouwd pensioen. Waar je in loondienst standaard pensioen opbouwt, doe je dit als zzp’er niet.

Tip: Verdiep je in de verschillende collectieve pensioenregelingen voor zelfstandigen en bepaal of en, zo ja, welke regeling het beste aansluit bij jouw wensen
Tip: Begin zo vroeg mogelijk met het opbouwen van je aanvullende pensioen

3. Geen gelijkgestemden om mee te sparren

Hoewel het werken als zelfstandig ondernemer veel voordelen heeft, zijn er ook nadelen. Veel ondernemers vinden de vrijheid als zelfstandige heerlijk, maar missen gelijkgestemden om mee te sparren. Naast dat het ontbreken van contact met andere professionals kan leiden tot eenzaamheid, belemmerd het je ook in je eigen ontwikkeling. Want wie vertelt jou dat de koers waarop je nu zit, de goede is? Juist de inzichten, vragen en feedback van anderen, helpen jou te groeien tot een betere professional.

Tip: Werk op flexplekken en ontmoet andere zzp’ers
Tip: Bouw een netwerk op (via social media en/of via fysieke bijeenkomsten), breid dit uit en onderhoud contact

4. Starten zonder financiële buffer

Je start als zzp’er, je vindt je eerste klant(en), de eerste factuur wordt verstuurd en de uitbetaling vindt plaats. Het klinkt simpel, maar houdt er rekening mee dat je als startende zzp’er een (korte) periode geen inkomsten hebt. Er zijn namelijk verschillende variabelen waar rekening mee gehouden moet worden, zoals de duur van het vinden van die daadwerkelijke eerste klant(en) en de betalingstermijn.

Daarbij doe je als zelfstandige zelf je belasting– en btw-aangifte. De bedragen hiervan gaan af van jouw omzet. Menig zzp’er vergist zich hier nog wel eens in en rekent zich rijk, zonder geld opzij te zetten voor de belasting- en btw-aangifte.

Starten zonder financiële buffer betekent een groot risico op financiële problemen.

Tip: Zorg ervoor dat je, indien mogelijk, start als zzp’er met een financiële buffer
Tip: Zet geld opzij voor de belasting- en btw-aangifte

5. Je eigen grenzen overschrijden

Als zzp’er is het soms ingewikkeld je grenzen te bewaken. Jij bent immers je bedrijf. In een tijd waarin steeds meer mensen kampen met burn out-klachten en het lastig is offline te zijn, is het nog belangrijker geworden te waken voor je grenzen. Val je uit door ziekte? Dan worden jouw werkzaamheden niet vanuit jouw bedrijf voortgezet en loop je het risico klanten te verliezen. Dit wil je ten alle tijden voorkomen.

Tip: Besteed taken uit die je teveel energie kosten (laat bijvoorbeeld je administratie doen door een boekhouder)
Tip: Blijf fit en zorg goed voor jezelf

6. Niet optimaal gebruik maken van de voordelen voor zelfstandigen

Aangezien het aantal zzp’ers de afgelopen jaren flink is toegenomen, ontstaan er steeds meer initiatieven. Deze initiatieven zijn er om het jou, als zelfstandig ondernemer, makkelijker te maken. Met veel van deze initiatieven bespaar jij tijd en/of geld.

7. Schijnzelfstandigheid

Neem je een opdracht aan, maar hebben jouw werkzaamheden veel weg van een dienstverband? Dan bestaat er een kans dat jij als schijnzelfstandige aan het werk bent. Bij schijnzelfstandigheid is de opdrachtgever eigenlijk jouw werkgever, maar worden de juiste belastingen niet betaald. Werken als schijnzelfstandige mag niet. De opdrachtgever en zzp’er zijn samen verantwoordelijk voor de afspraken over de samenwerking en hiermee het voorkomen van schijnzelfstandigheid.

Tip: Twijfel je of er sprake is van schijnzelfstandigheid? Doorloop de check
Tip: Zet de gemaakte afspraken tussen jou en je opdrachtgever op papier en bewaak deze afspraken

8. Onenigheid met klant(en)

Vol goede moed gaan de opdrachtgever en jij een samenwerking aan. Jullie hebben een mondelinge overeenkomst en jij gaat aan de slag. Maar wat als jullie in een conflict komen? De opdrachtgever heeft jullie afspraken anders geïnterpreteerd dan jij en is niet tevreden. Wie heeft er gelijk?

Naast dat een ontevreden klant waarschijnlijk geen klant zal blijven, kan dit conflict jouw bedrijf ook in een kwaad daglicht zetten. Een conflict met grote gevolgen, terwijl dit gemakkelijk voorkomen kan worden.

Tip: Zet afspraken op papier, laat deze ondertekenen door de klant en communiceer eventuele wijzigingen of nieuwe afspraken altijd via de mail
Tip: Stel algemene voorwaarden op

9. Opdrachten buiten jouw specialisme aannemen

Zodra jij bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kan je zoektocht naar de eerste klant(en) beginnen. Voor veel startende zzp’ers is dit een grote stap. Als de eerste klant is gevonden, is de opluchting dan vaak ook groot. Waak er in je enthousiasme wel voor dat jij datgene kunt leveren wat de klant van je verwacht. Een samenwerking aangaan maar uiteindelijk geen goed resultaat kunnen leveren, zorgt voor een ontevreden klant. En een ontevreden klant zorgt voor een slechte naam. Zo wil jij je carrière als zelfstandig ondernemer niet starten.

Tip: Maak een ondernemingsplan en formuleer hierin jouw doelstellingen
Tip: Breng, voordat je een samenwerking aangaat, de wensen van de opdrachtgever zo goed mogelijk in kaart en bepaal of jouw dienst aansluit bij deze wensen

10. Je bent makkelijker te vinden en loopt hiermee grotere risico´s

Visitekaartjes, een website, flyers, social media: Waarschijnlijk zijn jouw gegevens op verschillende manieren te achterhalen. Handig voor potentiële klanten, maar ook voor mensen met de verkeerde bedoelingen. Zzp’ers worden een steeds groter doelwit van cybercrime. Echter nemen ze dit niet altijd serieus, terwijl de gevolgen groot zijn: Voor je eigen onderneming, maar ook voor je klanten.

Tip: Installeer een antivirus software
Tip: Beveilig je hardware met een VPN

FAQ zzp'er worden

Een zzp’er, ook wel zelfstandige zonder personeel genoemd, is een zelfstandig ondernemer die in opdracht van een opdrachtgever werkt, zonder dat hierbij sprake is van een dienstbetrekking. Echter betekent het niet automatisch dat je niet met personeel kunt werken, je kunt als zzp’er namelijk wel degelijk personeel aannemen.

Nee, er is geen verschil tussen een zzp’er en freelancer. Het gaat om precies dezelfde vorm van ondernemerschap. In de volksmond wordt echter de term zzp met name gebruikt in de bouw en de zakelijke dienstverlening. De term freelancer wordt meestal gebruikt voor ondernemers in de journalistiek, communicatie of vormgeving.

  • Je bent eigen baas en bepaalt daarom je eigen werktijden
  • Je geeft zelf invulling aan je werkzaamheden
  • Je uurtarief is in de meeste gevallen hoger dan wanneer je in loondienst werkt
  • Je betaald minder belastingen, mits je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur
  • Je kiest zelf je opdrachtgevers.

De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling op de btw voor de ondernemer die in Nederland gevestigd is en minder dan €20.000,- omzet in 1 kalenderjaar heeft. Via het formulier ´Melding omzetbelasting kleineondernemersregeling´ kun je je aanmelden voor de KOR. Indien jij voldoet aan alle voorwaarden, hoef je geen btw te berekenen aan klanten, doe je geen btw-aangifte en kun je geen btw terugvragen over kosten en investeringen.

Ja, naast een baan in loondienst kun je ook werken als zzp’er. Bespreek wel altijd met je werkgever of hij/zij het toestaat dat jij als zzp’er werkzaamheden voor een andere opdrachtgever uitvoert. Check daarnaast ook je concurrentiebeding en voorkom dat je deze schendt.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee